Di Ren Jie

Chciałabym wam dzisiaj przedstawić serię książek o sędzim Di, autorstwa Roberta van Gulika.

Sama postać Di Ren Jie jest oparta na prawdziwej postaci. Sędzia ten żył w VII w. i zapisał się w historii Chin jako sprawiedliwy urzędnik, rozwiązujący liczne zagadki kryminalne.




W skrócie opisałabym tę serię książek jako połączenie Sherlocka Holmesa zanurzonego w czasach historycznych Chin ;)
Sprawy, które błyskotliwy sędzia rozwiązuje wraz ze swymi przybocznymi, są bardzo wciągające. Książki nie należą do najgrubszych, przez co czyta się je szybko, nie tracąc wątku (co jest ważne przy niektórych dość zawiłych zagadkach).
Oprócz swojej zawartości, bardzo podobają mi się minimalistyczne okładki książek.

Ja póki co w swoim zbiorze mam osiem książek (cała seria składa się z 17-stu powieści) ale zdecydowaniem mam ochotę na więcej!

Postać Di Ren Jie doczekała się również w Chinach dwóch kinowych ekranizacji.
"Detektyw Di i zagadka upiornego ognia" z 2010r. oraz "Young Detective Dee: the rise of the sea dragon" z 2013r., który jest prequelem tego pierwszego.

Mi osobiście o wiele bardziej podobał się film z 2010 roku, gdzie tytułowego bohatera gra świetny Andy Lau. Ten film może przypaść do gustu fanom chińskiej kinematografii.


Natomiast drugi film, gdzie poznajemy Di jako młodego urzędnika, zupełnie do mnie nie trafił. Za dużo skakania po ścianach, jakiś potwór z bagien,  a Mark Chao jako Di Ren Jie jest kompletnie nijaki.
Ale za to możemy zobaczyć w akcji śliczną Angelababy tzw. możemy na nią popatrzeć, bo grą aktorską też szczególnie nie powala :p

A wy znacie książki o sędzim Di? Może widzieliście filmy?


3 comments:

  1. a mnie zainteresowały te laleczki, śliczne są :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję hehe
      mam jeszcze dwie takie większe laleczki :) jedna to pamiątka z Chin, a reszta to prezenty urodzinowe.

      Usuń
  2. Nie znam ani tej serii książek ani filmu choć wydaje mi się że to dlatego że nie bardzo interesuję się tematyką historii Chin. Tak czy siak chciałabym przeczytać choć jedną książkę z tej serii na spróbowanie. :)

    http://dorota-nevergiveup.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Comments are love ♥

 

Obserwatorzy

Insta ♥

Follow on Bloglovin